Darul Musthafa

Sejarah pendirian DARUL MUSTHOFA

Darul musthofa merupakan sebuah institute pengajian yang didirikan oleh al habib Umar bin Muhammad bin Hafidz pada bulan Syawwal tahun 1414 H (1993 M) di daerah Aidid, kota Tarim. Pertama kalinya Darul Musthofa diresmikan secara besar-besaran pada tahun 1417 H (1997 M) yang dihadiri alim ulama' dari dalam maupun luar negara. Darul Musthofa merupakan pusat pengajian utama di kota tarim yang melahirkan para ulama' dan pendakwah ke seluruh dunia.

Objektif pendirian Darul Musthofa

Pendirian Darul Musthofa adalah berdasarkan 3 pokok utama, yaitu:
Ilmu
Penguasaan didalam bidang ilmu syari'ah dengan menggunakan sistem talaqqi atau bertatap muka melalui masyaikh dan habib-habib yang mempunyai sanad yang tersambung sampai bagunda Rasulullah SAW.
Suluk
Penyucian hati dan jiwa dari sifat-sifat mazmumah dan menggantinya dengan akhlak mulia yang berlandaskan sunnah rasulullah SAW sebagai perantara yang baik agar dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Dakwah
Penyebaran dakwah dengan memperkenalkan agama Islam dan sunnah kepada masyarakat. Juga untuk menyatukan kaum muslimin dengan sifat sabar menghadapi kesusahan serta mempunyai pendirian yang teguh dalam berdakwah.

Misi DARUL MUSTHOFA

Menanam waris kenabian ke dalam diri

Sisitem pengajian

Sistem pengajian di Darul Musthofa adalah sebagai berikut:
Pengajian ulum syari'ah
Metode resmi yerbagi menjadi 4 peringkat
Ibtida'i (permulaan) dalam tempo 1 tahun
I'dadi (menengah rendah) dalam tempo 3 tahun
Thanawi (menengah tinggi)dalam tempo 3 tahun
Takhassus dalam tempo 3 tahun

Pembentukan akhlak
Mengamalkan semua sunnah rasulullah SAW dan akhlak mulia.
Membaca wirid-wirid dan dzikir-dzikir dalam kholasoh an nabawi pada waktu yang telah ditetapkan.
Bersedekah menyesuaikan kemampuan setiap hari.

Penyebaran dakwah
Mewajibkan pelajar keluar dakwah mingguan sekitar kawasan hadhramaut bermula pagi kamis sehingga selepas shalat jum'at, mengikuti giliran yang sudah ditetapkan.
Menziarahi para alim ulama', tempat bersejarah, masjid-masjid, dan maqam-maqam para auliya', sahabat dan anbiya'.
Menghadiri majlis-majlis maulid, haul-haul ulama' yang diadakan pada waktu tertentu yang sudah ditetapkan dalam program tahunan kota tarim.

Syarat masuk Darul Musthofa

Membetulkan niat untuk berkhidmat kepada agama islam dan seluruh muslimin serta berdakwah kepada kebenaran.

Mampu memahami dan berkomunikasi di dalam bahasa arab (berbicara, membaca, menulis)

Hendaklah berumur lebih dari 18 tahun. Sekiranya berumur kurang dari 18 tahun, pelajar tersebut perlulah tinggal bersama keluarga atau penjaga.

Kedatangan ke Darul Musthofa hendaklah melalui pihak perwakilan dan cabang yang telah ditentukan oleh Darul Musthofa yaitu madrasah at tazkiyah dan raudhah nabawiyah khusus untuk al qur'an.

Bagi pelajar yang ingin terus memasuki peringkat i'dadi hendaklah selesai mempelajari kitab-kitab yang telah ditetapkan bagi peringkat ibtida'i begitu juga bagi pelajar yang ingin terus naik ke peringkat thanawi dan jami'ah hendaklah selesai mempelajari kitab-kitab yang telah ditetapkan bagi peringkat ibtida'i dan thanawi.

Telah lulus ujian penerimaan pelajar baru yang dijalankan di Darul Musthofa.
Mengemukakan permohonan lebih awal dan jadir ke Darul Musthofa jika diterima sebelum bermula pengajian resmi di darul musthofa yaitu pada 10 syawwal setiap tahun.

Lulus pemeriksaan kesehatan sebelum memasuki darul musthofa sebagai jaminan dari pada penyakit yg berbahaya.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Darul Zahra

Ma'had al idrus

rubath tarim